Tenim la sort que, en les nostres
realitats paral·leles (em refereixo a la situació educativa en les
comunitats properes, entre elles les Illes i el País Valencià),
podem observar comportaments que, perquè toquen aspectes molt
preuats per nosaltres com són la llengua i la cultura catalanes,
ens donen una perspectiva critica molt interessant.
Aquest estiu hem tingut la notícia que
el govern de les Illes ha expedientat a tres directors d’escoles
públiques de Menorca per aplicar de forma diferent a l’oficial el
famós decret del trilingüisme que, com tothom admet menys els que
l’han dissenyat, està pensat no per aconseguir que els nins
illencs coneguin les tres llengües sinó per fer que el català que
s’hi parla, deixi de ser una llengua d’ús habitual i passi a
parlar-se en la intimitat d’on no hauria d’haver sortit mai. I si
pot ser que desaparegui. Només els hi falta que s’inventin un nou
nom com els pseudo-intel·lectuals i polítics espavilats de l’Aragó.
Quina posició cal prendre davant
d’aquest fet? En principi sembla que hi ha una desacatament de la
llei. Per tant, la proposta de l’executiu balear és coherent amb
un estat de dret ja que el compliment d’una normativa en una
democràcia és obligat. Estem segurs? Els qui hem lluitat i seguim
lluitant per una normalitat del català a l’escola, vistos els
recursos, projectes, lleis que hi atempten, minoritàriament, però
que no descansen.... veiem la situació del català a les escoles de
les illes, igual que ho vam fer amb la situació al país valencià,
amb molta preocupació.
És lícit, en aquest cas, la
desobediència civil, o la desobediència educativa? I si ho és en
aquest cas, ho és en altres aspectes? En el nostre país si posem
una pancarta a les portes de l’escola defensant l’escola en
català, es fa amb tota normalitat, fins i tot és aplaudit per la
conselleriao l’ajuntament de torn. Una altra cosa és la postura de
la Delegació del govern central.. Si se’n posa una contra les
retallades, la situació no és la mateixa i, sinó, vegis les
instruccions que va donar l’ajuntament de Barcelona a les seves
brigades per netejar les façanes de les escoles dies abans de les
darreres eleccions. Cap pancarta reivindicant la llengua a l’escola
va ser retirada, mentre que les altres, en el cas que fos possible,
van ser arrancades literalment dels seus suports.
Vam acatar durant la dictadura a les
normatives burocràtiques i administratives que ens imposaven a
l’escola? No solament en els aspectes de la llengua, la qual cosa
va donar lloc a espais semiclandestins de resistència a les
normatives oficials; també en altres aspectes organitzatius, de
gestió, de participació de les famílies o de gestió i concreció
del currículum.
És clar, en la dictadura sí, però en
democràcia no s’hi val. Però tampoc s’hi val en relació a la
llengua en les escoles de les illes?
Fa dos anys quan des de l’escola es
va interpretar, exercint responsablement la nostra autonomia, la
normativa que regulava el Suport Educatiu Personalitzat, tot i tenir
un informe favorable de la inspecció que en cap cas no s’acomplia
l’esperit i les finalitats d’aquesta normativa, la conselleria
ens va obligar a “acatar” i a fer-ho com es manava des de dalt.
La Conselleria és conscient de quantes
normatives no es segueixen a les escoles? En el cas que es perdin
tots els contenciosos que es tenen amb el govern de l’estat sobre
els programes d’immersió i el tractament del català a l’escola,
ens obligarà a acatar la llei estatal? Quin és el límit de la
flexibilitat que fa que un sistema sigui més ric i innovador i
pugui treballar per una qualitat real?
L’administració a més, té uns
sistemes de control tant burocràtics, que permet o fa la vista
grossa davant d’un incompliment, a condició de que en els papers
oficials consti el contrari. Així ho manifestàvem en temps de
persecució del català a l’escola. I ara, en el nomenat conflicte
del SEP, alguns directors em manifestaven que omplien els papers
oficials com si es fes segons la normativa i, després, internament
feien el que creien més convenient. Estic segur que amb la
permissivitat d’alguns inspectors.
Tot això es solucionaria si la
confiança en el funcionament responsable dels centres, l’autonomia
de decisió i la flexibilitat fossin aspectes claus del seu
funcionament. Però, mentre l’educació i l’escola estigui en
mans d’interessos polítics i partidistes, sigui objecte de
reivindicació ideològica, en comptes d’un servei públic que ha
de funcionar amb professionalitat i es vulgui un sistema uniforme,
que vol dir desigual i desequilibrat, no ho podrem pas solucionar.
Segons la Conselleria, què haurien de
fer els directors de les escoles de les illes davant d’una
normativa que atempta contra la supervivència del català? Què
farien ells, si es trobessin en aquesta situació i haguessin
d’acatar una normativa com aquesta?
Ja no pregunto res més, que és estiu
i és temps de vacances.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada