diumenge, 1 de novembre del 2009

El temps i l'educació


La reflexió sobre el temps és tècnica? És filosòfica?

Segurament en la nostra tradició, la reflexió sobre el temps ha tingut aquestes dues característiques bàsiques. A voltes, ens hem limitat a pensar els paràmetres concrets per tal d'organitzar, racionalitzar i/o aprofitar el temps al màxim. En una cultura en la que sempre ens manca temps i amb una escola sotmesa a una continua pressió externa de continguts i aspectes a treballar, aquesta mancança i pressió convertides sovint en angoixa, ens porta a una mena de terreny en el qual el manual d'autoajuda organitzatiu sembla la solució però que, finalment, ens porta a un nou atzucac.

La reflexió filosòfica és important, però no deixa de ser un exercici intelectual en el qual podem explicar-nos com hem arribat a l'actual situació tan plena de contradiccions. A l'època de la història de la humanitat en la qual les persones sembla que disposen de més temps (l'esperança de vida cada cop és més gran), tenim la sensació de tenir menys temps que mai.

Estic convençut que el debat sobre el temps no es pot quedar només en els aspectes tècnics ni en els filosòfics, ja que hi ha un terreny quotidià, de decisions polítiques i administratives, que condiciona la vida i el futur de l'educació i l'escola, i en el qual es fa necessari intervenir i podem fer-ho.

Continuament aquest debat arriba a l'escola: quantes hores de castellà? quin calendari lectiu? Quántes hores extres? Quántes hores de permanència? La sisena hora com a antídot del fracàs escolar? Més hores per les activitats extraescolars, més recursos per més hores per més extraescolars?

El més, juntament amb l'abans -que també és un interpretació del temps- són elements de reflexió quotidiana a l'escola.

La lentitud, vista des de la perspectiva de desacceleració, de trobar el temps just, de no condicionar el fet educatiu a la mirada constant del rellotge... esdevé avui un exercici imprescindible per sobreviure i donar un tomb a l'educació i, també, a la vida.

Educació, vida, temps just, lentitud ... són conceptes que estretament lligats ens porten a pensar que una altre escola és possible; una altra educació, pensada en altres paràmetres més aprop de les necessitats dels ciutadans del segle XXI.

Esperem que els debats que fem en aquest bloc, algun dia puguin servir per estendre una nova cultura sobre el temps a l'educació i a la societat.