dijous, 17 de setembre del 2009

Normalitat? Tencologia? Escola del futur?

Algun responsable del Departament d'Educació ha calculat les conseqüències de que les escoles públiques no hagin tingut tots els mestres anomenats l'1 de setembre?

És un bon exercici de competència matemàtica.

Quánts sous s'han estalviat? A que s'han destinat? Quantes hores hauran invertit els equips per refer horaris? Què hauran deixat de fer en aquestes hores? Quants interins s'hauran sentit acollits, amb temps de preparar el que havien de fer, de conèixer minimament l'escola on anava a treballar?

Desenganyeu-vos. Si es retallen els recursos (econòmics, humans, etc) no passa res. L'administració calcula que les escoles poden funcionar amb menys recursos, perque tot esdevé una qüestió quantitativa: hi ha menys hores, doncs es fa menys hores d'atenció a la diversitat. Si no hi ha temps per coordinar-se, ja ens coordinaran els llibres de text, o els ordinadors.

Fer una escola que no aten la diversitat, que no innova, que planteja l'aprenentatge com fa cent anys (explicació de la lliço / preguntes / activitat de la lliçó / correcció / activitats de reforç a casa / avaluació...) no necessita gaires recursos. Que no en demanin més les escoles, que ja en tenen prou! O si no segueixen aquest esquema didàctic -tant comú a les escoles i propiciat pels dissenyadors del curriculum i dels llibres de text...- potser si que en necessitaran més o d'altra qualitat.

Fer l'escola del futur no és, com ens diuen Bill Gates i el Sr. Maragall, tenir ordinadors a les aules. És una qüestió molt més complexa i profunda que no depèn tant de la tecnologia, sino de la ideologia i la pràctica dels educadors.

Hem de recordar, una vegada més, que amb els ordinadors podem fer la mateixa escola de sempre, avorrida, segregadora, poc significativa... Quina pena que hagim d'introduir els ordinadors per fer atractiva l'escola!