dimarts, 13 de març de 2012

Ritmes d’entrada a l'aula


Quan parlem d’una educació a la mida dels nostres infants i d’un temps aliat de la nostra feina, ens referim a propostes possibles, simples... que milloren directament el bon funcionament de l’aula. Són propostes que no impliquen grans canvis, sinó potser tenir aquesta mirada diferent sobre aquesta petita comunitat formada per infants i adults que intenten aprendre i comunicar-se quotidianament.

Començar al matí és important. I començar amb un ritme tranquil i que ens ajudi a prendre consciència de la nostra pertinença a l’escola. (De vegades tinc la impressió que aquesta pertinença és difícil de veure).

En algunes escoles (Warldof)  comencen cantant tots junts, fins i tot amb els pares i mares que els han acompanyat. A algunes escoles comencen amb meditació (Escola Lourdes)  o ioga. En d’altres les famílies poden acompanyar als alumnes a l’aula (Escola El roure gros) i estar-se una estona lliure amb ells, ajudant a l’aula, compartint aprenentatges...

En totes aquestes experiències s’accepta la idea que els infants fan una transició de la família a l’escola, i que aquesta transició s’ha de fer amb el temps necessari. Sabem que hi ha mestres que es posen nerviosos quan a les 9 i 5 els seus alumnes no estan començant a treballar. Es parteix de la idea que els alumnes a l’escola estan tot el temps aprenent, fent i treballant. Sortosament no tenen un comandament a distància ja que sinó, sovint, als deu minuts canviarien de canal.