dissabte, 5 de setembre de 2009

escola 2.1

Ens arriben les informacions sobre com es concretarà a Catalunya la informatització educativa. Això de l'escola 2.0 que aquests últims dies ha anunciat el Sr. Zapatero i el Sr. Gabilondo.

Consideracions primeres:
* Sembla que les famílies catalanes hauran de pagar.
* La proposta és homogènia per a tothom: no respecta els ritmes, els models ni els projectes que les escoles tenen. La nostra escola no té inversió del Departament per a fer el seu projecte d'introducció de les tecnologies.
* A diferència de la proposta del MEC aquí es pagarà una llicència per poder utilitzar materials de les editorials. El Ministeri està promovent una potent base de dades que permeti al professorat, dissenyar els propis materials. Seguirem depenent de les editorials que la única cosa que volen és perpetuar el seu negoci. La cultura del manual com a única font d'informació no es trenca.
* No es pensa en el tema de la motivació i la preparació del professorat. Tots ho han de fer i prou.
* No s'analitza l'estat de les xarxes a les escoles. Com per pensar que ara podrem connectar d'avui per demà 50 ordinadors més i tenir una connexió estable i fluïda.

La mesura suposa un nou flash de propaganda amb poca efectivitat. No dic que no en pugui tenir, però la relació inversió/ innovació i, sobretot, continuïtat del projecte, és molt discutible. L'escepticisme guanya terreny.

Consideració segona: La introducció de la tecnologia a l'escola és prou important com per fer-la ben feta, sinó arribarà a qui arriben sempre les coses: si no democratitzem i socialitzem els avenços tecnològics, al final es produeix més desigualtat.