diumenge, 12 de setembre de 2010

Segona setmana

Segona setmana del curs i encara no ha passat cap daltabaix. Queden coses per fer, està clar. El temps compta. I es nota que l'any passat vam tenir uns quants dies més per tenir-ho tot a punt.

La percepció d'aquests dies és que els nens i les neces han començat amb ganes. Fins i tot els més petits, pràcticament no han plorat, cosa poc habitual. Demà, dilluns, és una segona estrena i algun plor se sentirà a les seves classes.

Els més grans, a quart i a tercer, es van fent amb les aules, amb els nous companys, amb els nous mestres. Alguns repeteixen i, ràpidament, han començat a rutllar.

Plana una idea al voltant d'aquest inici de curs amb aquests alumnes: fer-los participar en el disseny del curs, oferir-lis l'oportunitat de poder dir la seva en els projectes, l'organització de l'aula, les feines específiques a dur a terme... Fa dos anys van dissenyar l'aula, amb els seus mobles, les seves cadires i les seves taules. Potser, i així ho hem pensat, és el moment de fer un pas més enllà.

On arribarà aquesta idea, ja ho veurem. Però es tracta d'anar obrint camí amb propostes conretes per tal que el que fem a les aules, continui tenint sentit per a ells.

L'escola, en part, segueix representant aquest difícil equilibri entre el que els nois i les noies volen aprendre i allò que els mestres creiem que han de saber. Fer explícit les seves preguntes, els seus dubtes, els seus interessos, acosta l'educació a les necessitats de creixement personal i intelectual de cadascun d'ells.

2 comentaris:

Jordi Orts ha dit...

Bon dia Joan! És dilluns 13 i a escolagavina (http://www.escolagavina.cat/) comencem a agafar el ritme de les reunions de dilluns. Des de fa temps procurem, cada x dilluns de vesprada, donar-nos un temps per a la reflexió compartida amb un seguit de claustres de caire pedagògic. Avui encetem aquestos claustres amb la posada en comú del teu llibre 'L'elogi de l'educació lenta' el qual ha sigut la lectura comuna d'aquest estiu. Et puc avançar que la lectura no ens ha deixat indiferents i ja ha donat peu a diverses converses, formals i informals. Així que de ben segur aquesta vesprada hi haurà debat doncs el llibre si, per a mi, té un aspecte a remarcar és que convida a fer un alt per a reflexionar sobre la nostra pràctica educativa. El qüestionament esdevé repte.

Molt segurament penjarem una síntesi del debat a la web o jo mateix al meu blog (http://blogs.escolagavina.com/400colps/).

Una abraçada i enhorabona pel treball.
Jordi Orts

Joan Domènech ha dit...

Celebro que tingueu moments per al debat i la reflexió. Si l'educació lenta és l'excusa, perfecte. Ja m'enviareu les vostres opinions i suggeriments. Per avançar en aquests apsectes necessitem moltes mirades! Sort.