dissabte, 24 d’octubre de 2009

Escola Rural

Assisteixo a les Jornades d'Escola Rural, amb una cinquantena de mestres que divendres i dissabte, es reuneixen a l'Escala per compartir experiències, reflexions, problemes, reptes...

Hi ha una espècie de mestres que contínuament estant buscant. Es pregunten, dubten responen de forma provisional, no defalleixen, i si cauen en la temptació es redrecen ràpidament... Són els imprescindibles i sobre ells i elles descansa l'escola d'aquest país. N'hi ha a les escoles rurals i a les urbanes.

Parlem del programa i del currículum i de què es pot fer en la situació actual. Arriben bones vibracions. Em satisfan els comentaris dels que em diuen que sentir afirmacions que comparteixes et dóna forces i arguments per continuar reivindicant i educant cada dia.

L'administració continua amb el doble missatge: un discurs progressista i una pràctica i una estructura administrativa dominada per la burocràcia, el centralisme i la no escolta. Ens arriben notícies de les noves normatives que es preparen per desenvolupar l'autonomia educativa dels centres. Llegeixo amb preocupació els posicionaments dels sindicats. No perque estigui d'acord amb el que plantegen sinó pel grau d'enfrontament amb l'administració.

El que és preocupant en aquests moments no és que la Conselleria plantegi normes més o menys progressistes. El que preocupa és la dissociació i distància, que va augmentant dia a dia, entre l'administració, els sindicats i els centres educatius i el professorat. O recomposem aquesta relació o no aconseguirem cap millora substancial.

I en aquest punt qui té la part de responsabilitat més gran són el Conseller, els Secretaris i els directors generals. En educació el que val és convèncer, més que vèncer. I fa uns quants anys que ho hem oblidat i ens hem dedicat a una estranya i sorda batalla d'idees i practiques. I dic sorda en el sentit de no escoltar-nos els uns i els altres. Mentre que l'administració pensi que actua bé i millor i que el problema és dels altres que no entenen o tenen segrestada l'escola, no avançarem gaire en cap proposta de millora i canvi.