dijous, 22 d’abril de 2010

Aprendre a llegir

José Antonio Marina i Maria de la Válgoma ens recorden en el seu llibre "la màgia de llegir" que la lectura és una activitat lenta i que aprendre a llegir també ho ha de ser. Per què ens entestem en fer-la ràpidament i quan abans millor?



Una mare em pregunta quina opinió en tinc, ja que a la seva escola els hi han explicat que pensen "intensificar" aquest aprenentatge per intentar treballar-lo més a educació infantil.

Crec que el problema no és en treballar l'aprenentatge de la lectura abans. Els nens i les neces viuen en un món gràfic, ple de paraules, estímuls escrits, visuals... des de ben petits. Voler negar això i voler negar la seva curiositat natural és voler negar la realitat.

Els infants es pregunten per les lletres, per les paraules, què volen dir... i nosaltres no els hi podem dir , espera't als sis anys que ja et respondre.

Està clar que la seva curiositat necessita respostes i, des de l'escola, les podem anar donant. Un altre tema seria, penalitzar aquells infants que als sis anys encara no llegeixen correctament.

L'aprenentatge de la lectura s'ha de fer de forma gradual i adaptada a cada infant, sense pensar que el què ho fa abans és mllor que el que triga més. El procés s'ha de garantir adaptat a cadascun dels infants, aquesta és la garantia d'aconseguir que aquest aprenentatge es faci amb sentit i sense pressions ni traumes.

El millor indicador és la flexibilitat i la naturalitat amb les quals l'escola aborda aquest aprenentatge. No la rigidesa de fer-ho a una edat o a una altra.

Finalment cal tenir en compte que, de vegades, les escoles volen oferir una imatge concreta com a resposta a una suposada demanda general de la societat que es concreta en fer com és aprenentatges i abans millor. Les escoles han d'explicar i posar en pràcticxa aquest procés de forma flexible i respectuosa amb cada infant i no poden caure en la temptació del marqueting o la venda d'un producte que, en definitiva, ens desprestigia a tots.

1 comentari:

Gallaecia ha dit...

El problema, es que "aprender a leer antes" en algunas escuelas vende, es como un slogan. Es triste, pero es así.