dimecres, 21 de setembre del 2011

La habitacion de Pascal

El  llibre de Jorge Riechmann es subtitula "Ensayos para fundamentar éticas de suficiencia y políticas de autocontención". L'he llegit aquest estiu entre la platja, la migdiada i altres estones de calma estiuenca.

M'ha interessat profundament. El títol fa referència a un aforisme de Pascal que vaig llegir per primera vegada en un llibre de Ramon Bayés, que diu, més o menys, el secret de la felicitat de les persones està relacionat amb saber estar sol, sense fer res, en una habitació tancada.

Al voltant d'aquest aforisme, Riechmann, construeix un llibre en el que d'una manera profunda i pluridocumentada, analitza la situació actual de la nostra societat a l'entorn de la crisi ecològica, el desenvolupament, la felicitat de les persones, etc... El llibre forma part d'una trilogia (convertida finalment en cinc llibres) que reflexiona al voltant de la situació que tenim des d'un punt de vista social, econòmic i humà i de les possibilitats i impossibilitats de sortir-nos-en (l'anàlisi dels nivells de catàstrofes possibles a nivell planetari, són molt preocupants).

Vaig conéixer Riechmann a través de la seva poesia i em vaig assabentar de les seves altres aportacions amb un petit assaig  que forma part d'un altre llibre (Tiempo para la vida. La crisis ecológica en su dimensión temporal) i que em va ajudar molt en la redacció de l'elogi de l'educació lenta. En l'actualitat, després del seu pas per la Universitat Autònoma de Barcelona, és profesor de Filosofia Moral a la Universitat Autònoma de Madrid.   


A tot això, m'ha vingut al cap una altre frase atribuïda a Pascal: Si no actues com penses, al final pensaràs com actues.