divendres, 24 de febrer del 2012

Projectes singulars

Hem de començar a crear caixes de ressonància de noves maneres de fer escola.

Sabem que aquestes maneres de fer diferent, existeixen. Que hi ha un gran esforç de professionals, escoles, famílies.... per fer possible altres maneres de fer escola.

Tothom planteja com podem fer per extendre aquestes idees noves, que sovint tenen el seu origen en idees antigues pensades a la llum dels nostres dies.

No ens queda més camí que crear aquestes ressonàncies.

Ens agradaria una administració que realment poses les condicions per poder innovar. Però no la tenim, ni la tindrem, per ara. Moltes coses haurien de canviar i per ara no en veiem cap senyal.

Ens agradaria un professorat més decidit, segur i disposat a fer sentir la seva veu i a explotar a fons la seva professionalitat. Però les cultures presents en el col.lectiu encara són molt diverses i divergents i algunes no van en aquesta direcció.

Per això cada vegada és més important que els que pensem que aquesta manera diferent d'educar és possible, i és necessària, hem de fer esforços per explicar aquestes idees i fer-les extensibles a altres àmbits i espais.

Hi ha experiències que podem aprofitar: escoles d'estiu, moviments de renovació, escoles 0-12... Però ens falten les veus dels centres educatius i aquestes només poden venir si hi ha un ampli moviment de reafirmació de la identitat de les escoles que volen oferir millores a l'educació.

Necessitem reforçar la professionalitat, la responsabilitat i l'autonomia dels centres educatius. I seguir confiant amb la capacitat de millorar. Tenim la millor escola que ens deixen tenir, i això no implica que no la podem millorar encara més.