dijous, 2 de febrer de 2012

Un debat a la ràdio.

No puc arribar a saber quina ràdio és però està en la freqüència entre 98,6 i 99,5. Intereconomia? La COPE? M’esgarrifo. És un debat sobre educació. Els tertulians, parlen amb una seguretat que espanta. Seguretat de pensament únic. Es van donar la raó entre ells. Parlen en català. Repeteixen  aquells tòpics tant sentits que transmeten missatges unidireccionals i demagògics. 

La línia argumental és “tot el que es va fer fins ara estava ple d’ideologia i adoctrinament i ara nosaltres implantarem l’educació neutra”, primera idea. Segona idea, “està molt bé que els nens sàpiguen les comarques de Catalunya, però també han de saber els rius, les muntanyes i la història d’Espanya”. Només li ha faltat afegir la llista dels reis... borbons, més que res per actualitzar altres llistes. Visió màgica de l'educació: el que passa a les aules és conseqüència directa del que diu el polític de torn o el llibre de text. Bé, en tot cas més el llibre de text que el polític de torn.

 Aplaudeixen la nova assignatura d’educació cívica i constitucional, i la comparen a la FEN (la famosa i nostàlgica Formación del Espíritu nazional) i clamen contra aquella educació per la convivència. Sobretot es carreguen que parlessin de la homosexualitat. D’això no n’hem de parlar a l’escola i per tant, aquesta és la demostració que l’educació per a la ciutadania era una proposta ideologitzada i adoctrinadora...

En mans de qui estem? Qui ha votat aquesta tropa d’ignorants i demagogs? Algú, ja que sinó no tindríem el govern que tenim.

Estem fent alguna cosa malament a l’escola. Té raó el govern quan diu que no ensenyem bé a llegir. Si ho féssim bé, no guanyarien els que ens enganyen sistemàticament amb aquests tòpics, els desconeixedors de les necessitats educatives, els que ens volen condemnar a la ignorància i a la manca de compromís social. Els que no volen que les persones siguin ciutadans d’un món que cal canviar. Els que pensen que l’educació no ha de servir per fer homes i dones més lliures sinó més obedients i incultes.

Sabia de l’existència d’aquestes ràdios però no les havia escoltat. L’escolta ha durat quinze minuts. He restablert la connexió amb la normalitat de les altres freqüències.