dimecres, 24 de novembre del 2010

Mi abuela tiene un pollo

Bé, no us espanteu, no us heu equivocat de pàgina. Aquesta frase és d'un nen en una conversa a una aula de primer que no tractava de les aus de granja... com us podeu imaginar.

La conversa, dels mestres, s'havia iniciat amb una altra anècdota. En una aula de tercer, en un debat sobre les idees importants que havíem après després d'una visita al Museu Picasso, una nena em va dir que allò que li havia agradat més era el tamany dels ascensors...

En els dos casos, el pollo i l'ascensor, als mestres ens costa gestionar aquestes aportacions i el "ara això no toca" és la resposta natural i immediata.

En un altre moment parlem d'escoltar als nens i nenes a l'aula, les seves inquietuds, les seves preguntes, el que els hi preocupa... Parlem de la necessitat d'implicar-los, de que trobin sentit al que estan fent... però la meva resposta és "això no toca" si, a més, els qui acostumen a fer aquestes aportacions fora de context, són aquells als que els hi costa més participar en els debats, aportar idees interessants, trobar sentit i implicar-se en les feines que fem...

Què és l'escolta a l'aula? Quin significat té escoltar als infants? Està clar que cal crear una dinàmica perquè tots o la majoria entenguin que el que estem debatent són les idees importants sobre el pintor, sobre les seves aportacions, la seva manera de pintar, el perquè de les seves tècniques... Però, una cosa és el que estem ensenyant i l'altra allò que estan aprenent. Una cosa és què volem que facin i una altra de diferent és per on circula el seu pensament -que per aquest desajust, no deixa de ser reflexiu.

Escoltar significa encabir l'ascensor en una conversa sobre Picasso, o valorar la intervenció sobre el Pollo de la abuela, potser, apuntant-la i guardar-la per parlar-ne en un altre moment -com deia una mestra avui a l'escola.

Escoltar significa valorar i situar en el context les paraules dels infants a l'aula. Comunicar no vol dir només trasmetre en una sola direcció. I donar valor -el just, que de vegades és difícil- a les seves paraules, la millor manera de que sentin que el treball a l'aula també els hi interessa i els hi pertany.