diumenge, 6 de desembre de 2009

Escoles novelles, escoles lentes

Les escoles novelles han representat en els darrers cursos, a Catalunya, la gran oportunitat de renovar l'escola pública des de la base. En moltes d'aquestes escoles que s'han creat, hem pogut observar com començaven nous projectes, amb molta il.lusió, que intentaven ser una alternativa real a la situació encotillada que vivia l'escola en general.

He reivindicat des de moltes plataformes diferents, la oportunitat de la seva feina, la visió de futur que tenien, les grans potencialitats que representaven... i a la vegada la incertesa i el neguit pel poc recolzament que han tingut des de l'administració, la qual cosa afavoreix que a curt o mig termini, la majoria d'aquestes escoles acabin sent les escoles de sempre...

Han tingut una gran avantatge: començar des de zero, amb persones que, en la majoria dels casos, volien fer realitat algun tipus de projecte innovador. No han pogut avançar gaire més, per la poca sensibilitat que l'administració ha tingut amb elles, al marge de poder triar de forma parcial i provisional alguns dels mestres de l'equip. Parcial perquè mai ha estat possible definir el perfil de tot l'equip i hem tingut dificultats a que personal que no sigui funcionari pugui quedar-se. Provisional perquè estem sotmesos constantment a l'arbitrarietat d'un concurs de trasllats en el qual només compta els drets dels funcionaris i , en cap cas, els deures.



Hi ha moltes escoles novelles que se senten amb algunes característiques de les escoles lentes. Pot ser una casualitat?

Fer una escola lenta no és gens fàcil com ens recorda Pep Sivilla en el bloc de la seva escola. Però hem d'intentar-ho, i ens ho hem de dir, intercanviar, comunicar...

El 29 i el 30 de gener tindran lloc les X Jornades d'Escoles 0-12. Una de les meses, parlarà de la cultura de la lentitud a l'educació i una altra sobre les escoles de nova creació. Al cap de dos mesos, el 5 i 6 de març, l'ICE de la UAB en col.laboració amb els Moviments de Renovació, organitzen unes Jornades d'escoles novelles, amb el tema monogràfic de "el temps". Tenim dues oportunitats de fer sentir la nostra veu i de veure si tot això de la lentitud, que vol dir tenir una nova mirada sobre el temps, pot suposar una oportunitat de refer vincles entre les escoles i deixar clar la importància que té la nostra feina i la contribució que pot fer a renovar un sistema educatiu massa encotillat i rígid.